کد مطلب:260207 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:311

حلم و بردباری
اوج قدرت روحی انسان آنجا متجلی می شود كه وقتی در برابر خطای دیگران و بی حرمتی های وارده بر او غضبناك می گردد، با یاد خدا بر رفتار و گفتار خویش مسلط باشد و از دایره ی حقیقت و مصلحت پا را فراتر نگذارد. بلكه در چنین حالی با آنان كه به بدرفتاری با او اقدام كرده و آزارش داده اند به عطوفت و لطف رفتار نماید و در ارشادشان بكوشد.

بردباری و حلم شكوهمند امام عسكری علیه السلام را، می توان در طی آن همه سال محاصره و حبس و شكنجه بخوبی درك كرد. و با دقت در قضایایی همچون: مهار كردن و زین نهادن بر اسب به دستور خلیفه، و ربوده شدن وسایل و البسه ی پدر بزرگوارش توسط غلامان - كه پیشتر ذكر شد - اوج بردباری و كرامت نفس آن بزرگوار را دریافت. با این



[ صفحه 43]



همه، جریانی كه «یحیی بن قتیبه ی اشعری» روایت كننده ی آنست، در این مورد، موجب شگفتی است.

او می گوید: زمانی كه امام علیه السلام به پیشنهاد نحریر زندانبان و با موافقت «معتمد» به جایگاه شیران درنده سپرده شد؛ شیران در اطرافش حلقه زدند و او در بین آنان به نماز ایستاد.

معتمد از جریان امر مطلع گردید و بر امام حسن عسكری وارد شده اظهار ندامت كرد. با تضرع و زاری از او درخواست كرد كه برای او دعا نماید تا بیست سال بر خلافت باقی بماند. كرم و بزرگواری و نهایت حلم و بخشندگی امام چنان بود كه دست به دعا برداشت و گفت: «خدا عمرت را طولانی گرداند.» [1] نفرمود خدا خلافتت را طولانی كند كه اعانت بر ظلم باشد؛ بلكه خیرخواهانه دعا كرد تا عمرش طولانی شود، چه بسا به خود آید و توبه كند و راه صلاح و رستگاری پیش گیرد!


[1] مناقب آل ابي طالب، جلد 4، صفحه ي 430. قابل ذكر است كه جريان انداخته شدن حضرت امام حسن عسكري عليه السلام در جايگاه شيران كه حتي در بعضي از زيارات مخصوصه ي آن بزرگوار مورد اشاره قرار گرفته است در كتابهاي بسياري نقل شده ولي در اكثر آنها از جمله كافي، جلد 2، صفحه ي 448، بطور خلاصه ذكر شده و به مسأله ي دعاي حضرت عسكري عليه السلام، براي معتمد اشاره اي ندارد.